Als grafisch vormgever ben ik in de loop der jaren één belangrijke les steeds beter gaan begrijpen: je wilt vaak te veel doen. Zeker in het begin van mijn carrière had ik de neiging om alles uit de kast te trekken. Kleuren, vormen, typografie, texturen… het moest allemaal in één ontwerp. Alles moest “knallen”.In mijn enthousiasme draafde ik daar vaak in door – en eerlijk gezegd: dat gebeurt me soms nog steeds. Ik kan bijvoorbeeld uren blijven sleutelen aan een logo dat in de basis allang af is. Dan blijf ik trekken, schuiven, aanpassen… terwijl het ontwerp juist sterker wordt als ik iets weg laat in plaats van toevoeg.
Apple fanboy
Een groot voorbeeld voor mij hierin is Apple. Hun minimalistische manier van ontwerpen inspireert me enorm. Of het nu gaat om hun producten, hun website of hun verpakkingen – alles ademt rust, eenvoud en vertrouwen. Ze laten precies genoeg zien om je nieuwsgierig te maken, maar nooit te veel om je te overweldigen.
Eenvoud is kracht
Wat Apple zo goed begrijpt, is dat design niet draait om versiering, maar om functie. Elk element heeft een reden om er te zijn. Er is ruimte. Adem. Focus. En juist door dingen weg te laten, vallen de belangrijkste onderdelen op. Die benadering pas ik steeds vaker toe in mijn eigen werk – of ik nu bezig ben met een logo, een website of een stukje drukwerk. Waar ik vroeger misschien dacht: “Hoe kan ik dit vullen?”, denk ik nu vaker: “Wat kan ik hier weglaten?”
Het vergt lef om minder te doen
Minimalistisch ontwerpen klinkt simpel, maar het is juist lastig. Je moet keuzes durven maken. Vertrouwen hebben in witruimte. Je klant (of jezelf) durven afremmen als er weer nét dat extra blokje tekst of icoontje bij moet. Maar als het lukt, voelt het goed. Klopt het. En dat merken je bezoekers ook.
Less is more. Echt.
De uitspraak “Less is more” klinkt bijna cliché, maar hij blijft elke keer weer raak. En Apple bewijst dat keer op keer. Hun designfilosofie helpt mij scherp te blijven: niet alleen in vormgeving, maar ook in hoe ik mijn pakketten aanbied, hoe ik mijn eigen site inricht, en zelfs hoe ik mijn werk presenteer aan klanten.
0 reacties